Фондация П.У.Л.С.: 25 години борба за свят без насилие
Във връзка с дарителската кампания "Моята покупка е с мисия!" поканихме фондацията да разкаже повече за своята мисия, за предизвикателствата, с които се сблъсква ежедневно и за своите цели.
Разкажете ни повече за еосновната мисия на фондация П.У.Л.С. Как се реализира тя на практика?
Вече 25 години Фондация „П.У.Л.С.“ работи за свят без насилие. Организацията ни развива програми за предоставяне на 24-часова подкрепа на хора, пострадали или в риск от насилие. Провеждаме и различни кампании за повишаване на знанията и чувствителността на хората по темите за равнопоставеността, борба с насилието и въможности за помощ и подкрепа. Към момента организацията ни предоставя денонощна помощ на пострадали от насилие чрез настаняване в кризисен център, консултативни и обучителни програми. Пострадалите от насилие получават подкрепа от различни специалисти – психолози, социални работници, адвокати, педагози, здравни специалсти и други. Развиваме и програма за общностна подкрепа, където предоставяме т.нар. интегрирани социално-здравни услуги. Екип от медицинска сестра и социален работник посещават на място различни уязвими групи хора и предоставят здравни и социални грижи според нуждите им.
Какви са основните предизвикателства, с които се сблъсквате в работата си и как се справяте с тях?
Работата ни ежедневно ни поставя пред различни предизвикателства. От една страна, срещаме трудности, свързани с обществените нагласи – все още темата за насилието, особено домашното, често остава премълчавана или подценявана. В страната ни липсват достатъчно места, където пострадалите да получат навременна помощ и подкрепа, а цялостната национална политика по темата все още има нужда от развитие. Допълнително усложнение е и големият обем на дезинформация и пропаганда, които понякога затрудняват правилното разбиране на проблема в обществото. От друга страна, осигуряването на достатъчно ресурси за поддържане на нашите програми, особено за 24-часова грижа за пострадали от насилие, също е сериозно предизвикателство. Грижата за хората в криза изисква постоянна ангажираност – специалисти, подслон, безопасна среда и емоционална подкрепа, което е свързано с много усилия и средства. Въпреки тези трудности, ние вярваме в силата на общността и промяната. Продължаваме да работим с огромна отдаденост, търсим нови партньори, развиваме дарителски инициативи и най-вече – не се отказваме да бъдем до всяка жена, дете или човек в нужда.
Какви нови инициативи в полза на уязвимите групи планирате да реализирате?
Вярваме, че подкрепата за хората в уязвими ситуации трябва да бъде цялостна – не само да помага в момент на криза, но и да дава възможност за възстановяване и ново начало. Затова планираме да продължим да развиваме програмите ни за 24-часова грижа, както и работа на терен, за да достигнем до още повече жени, деца и семейства в малки населени места и отдалечени райони. Ще стартираме и нови творчески работилници – пространства, в които хората да могат чрез изкуство и споделяне да изразят себе си, да изградят увереност и да намерят подкрепяща общност. Освен това разширяваме обучителните ни програми, които дават практически умения за справяне с трудности, за развитие на личните и социалните компетенции, както и за намиране на работа. Инициативата с dm България е прекрасен пример за това как разширяваме нашите услуги. Чрез нея не само ще осигурим продукти от първа необходимост за жени в нужда, но и ще допълним усилията си за информираност и овластяване на момичетата и жените чрез образователни беседи. Това е още една стъпка към нашата цел – създаване на по-сигурно, подкрепящо общество за всички.
Кои са основните принципи, които предприемачите следват в помощ на жените в рискови групи?
В България има все повече добри примери за инвестиции от страна на бизнеса в социални каузи. Вярваме, че един от основните принципи за ефективна помощ е изграждането на истинско партньорство между социални организации като нашата и отговорни компании. Когато усилията са обединени, резултатите са много по-устойчиви и значими за хората в нужда. Инициативата на dm България, например, е чудесен пример за това как бизнесът може да подкрепя жени в уязвими ситуации не само чрез дарение на продукти, но и чрез насърчаване на общественото внимание към важни теми като менструалната бедност и правото на достъп до базови грижи. Основни принципи в такова партньорство са уважението към достойнството на жените, предоставянето на реални възможности за развитие – като достъп до услуги, образование и професионална интеграция – и ангажимент за дългосрочна подкрепа, а не еднократни действия. Когато бизнесът работи съвместно с организации на терен, които познават нуждите на хората, се постига реална, устойчива промяна.
Какво е вашето послание към обществото относно важността на достъпа до хигиенни продукти за жени и момичета в нужда?
Темата за интимната грижа и хигиената все още остава табу в обществото ни. Много момичета и жени изпитват неудобство или притеснение да говорят за менструацията и усещанията, които я съпътстват. А всъщност здравето на жените зависи от това да започнем да говорим открито и спокойно по тези теми още от ранна възраст. За съжаление, в някои общности темата засяга не само липсата на информация, но и липсата на средства за закупуване на базови продукти за интимна хигиена. Това води до риск за здравето, самочувствието и равния достъп до образование и нормален живот. Нашето послание е ясно: вярваме, че всяка жена и всяко момиче трябва да има гарантиран достъп до необходимите хигиенни продукти всеки месец. Това е въпрос на здраве, на достойнство и на човешки права.
Какво представлява менструалната бедност и какви са последствията от нея за жените в България?
Според Световната банка и редица международни изследвания, менструалната бедност представлява липсата на достъп до основни хигиенни продукти, санитарни условия и информация, необходими за безопасно и достойно управление на менструацията. Това явление засяга милиони жени и момичета по света, включително и в България. У нас менструалната бедност се проявява най-силно сред жени и момичета от уязвими групи – такива с ниски доходи, живеещи в отдалечени райони, малцинствени общности или без постоянен достъп до санитарни условия. Липсата на финансови средства често ги принуждава да използват неподходящи или нехигиенични материали, което увеличава риска от инфекции и здравословни усложнения. Последствията от менструалната бедност са многопластови. Освен физическите рискове, жените и момичетата често изпитват срам, изолация и социално отхвърляне, което може да доведе до пропускане на учебни занятия или работни дни, ограничаване на възможностите за развитие и задълбочаване на социалната им изолация. Темата за менструацията продължава да бъде табу в много общности в България, което затруднява открития разговор и търсенето на решения. За да се справим с менструалната бедност, е необходимо не само осигуряване на достъп до хигиенни продукти, но и премахване на стигмата, както и активна работа за повишаване на обществената осведоменост.
Какво е значението на образователните беседи, които ще организирате по темата „Женско здраве“ и какви теми ще бъдат обсъждани? Кой може да присъства на тези беседи?
Образователните беседи по темата „Женско здраве“ са важен инструмент за повишаване на информираността и самоуважението сред жени и момичета, особено в уязвими общности. Ще обсъждаме теми като интимна хигиена, първи гинекологичен преглед, сексуално и репродуктивно здраве, разрушаване на табута и ролята на психичното здраве. Беседите ще се водят от здравни специалисти, психолози и социални работници, които ще представят информацията по достъпен и съобразен с възрастта начин. След края на кампанията с dm, в зависимост от събраните продукти, ще предоставяме ежемесечно хигиенни пакети на жени и момичета в нужда в Перник и Кърджали, където организацията ни работи. Целта ни е не само да помогнем с конкретни продукти, но и да изградим доверие и знание, за да могат участничките да се грижат пълноценно за своето здраве.
Какви специфични нужди на жените и момичетата в риск адресирате чрез партньорството си с dm ?
Чрез тази кампания адресираме две основни специфични нужди на жени и момичета в риск. Първата е нуждата от свободен и информиран разговор за женското здраве, менструацията и свързаните с нея емоции – теми, които често остават табу и водят до срам и неувереност. Втората е икономическото неравенство – много жени и момичета не могат да си позволят основни хигиенни продукти. Благодарение на кампанията ще предоставяме хигиенни пакети на нуждаещи се.
Как оценявате успеха на дарителските кампании и какво влияние имате върху общественото съзнание за проблемите на жените в уязвимите групи?
Оценяваме успеха на дарителските кампании не само чрез броя на събраните продукти или средства, но и чрез ангажираността, която предизвикват. Според нас тези кампании имат две основни функции. От една страна, осигуряват реална помощ – било то за жени, пострадали от насилие, хора в бедност или други уязвими групи. От друга страна, те създават пространство за разговор по важни, често пренебрегвани социални теми. Чрез такива инициативи повишаваме обществената чувствителност, насочваме вниманието към дългосрочни решения и изграждаме партньорства с институции, бизнеса и самите хора. Вярваме, че само заедно можем да променим средата и да помагаме истински. А да направиш добро – това е толкова лесно и естествено😊